Trening trening

Published on september 14th, 2017 | by Kjetil

0

Trening i hverdagen

Trening i hverdagen kan være utfordrende for mange. I en hektisk hverdag fylt med forpliktelser og aktiviteter, kan det være vanskelig å få tid og overskudd til å trene. Her får du tips fra Frimm.no til hvordan du kan gjøre fysisk aktivitet til en integrert del av hverdagen.

Tips til hvordan du får trent i hverdagen

  1. Ha en treningsmatte ved sengen. Før du legger deg, kan du rulle den ut, slik at den ligger åpen og klar til bruk neste dag. Terskelen blir betraktelig lavere når du har en utslått treningsmatte klar til bruk. Ikke bare vil det føles veldig lett å komme i gang og gjøre noen øvelser – det vil også føles feil å gå forbi den uten å i det minste prøve.
  2. Pakk klart tøy på forhånd. Enten du liker å trene på morgenen, i lunsjpausen eller etter jobb, er det en god idé å pakke klart treningstøyet kvelden før. På denne måten begynner du å forberede deg mentalt på at du skal trene, noe som gjør terskelen lavere når vekkerklokka ringer og du kanskje ikke har fullt så lyst likevel.
  3. Finn en partner. Dette er et kjent triks, men overraskende få benytter seg av det. Mange velger kanskje gruppetimer istedet, og føler at det har samme effekt. Uansett hva som passer best for deg – sørg for at det blir en avtale du gjør med deg selv og eventuelt andre. Da er det vanskeligere å slippe unna, og om man er to, kan man «passe på» at den andre ikke sluntrer unna.
  4. Gjør det til en vane. Kanskje lettere sagt enn gjort, men det er slik at så fort man har trent en del over lengre tid, blir treningen en vane. Det er med andre ord mye lettere å fortsette treningen når du først har kommet over kneika. Du vil kanskje ikke tro det nå, men til slutt vil treningen bli stadig mer lystbetont, og det blir nesten «vanskelig» å la være.
  5. Finn deg noen faste, enkle øvelser som du gjør på daglig basis. Det trenger ikke være noe fancy, det kan være for eksempel et par sett med sit-ups og et par sett med push-ups. Finn noen øvelser DU liker og som du kan tenke deg å gjøre – ellers er det ingen vits.
  6. Lag en plan. Om det er vanskelig å strukturere kalenderen, er det lurt å å planlegge. Sett deg ned søndag kveld, og lag en plan for når, hvor og hva som skal skje på treningsfronten den kommende uken. Og husk – vær realistisk. Start i det små, og øk gradvis etter hvert. Slik opplever du mestringsfølelse, og du vil finne motivasjon.
  7. Ta trappa!


About the Author



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to Top ↑